måndag 13 oktober 2008

Vilse i pillerträsket

Hos doktorn:
- Tål du penicillin?
- Jag tror det, men det var flera år sedan jag åt.
- Vilken sort åt du då?
- Inte en aning.
Känns konversationen igen? Jag har själv inte en aning vilken medicin jag ätit. Jo, jag vet var den är till för men inte vad den heter. De flesta mediciner slutar på ändelsen in och hostmedicin har oftast bokstaven X i sig men vad de egentligen heter måste man nog vara apotekare för att veta.
Varför krånglar läkemedelstillverkarna till det så mycket egentligen? Oavsett om medicinen är receptbelagd eller säljs bland hyllorna med tvål utan parfym eller tandkräm för laktosintoleranta så är namnen sådana som man inte lägger på minnet. Varför inte kalla insomningstabletter för komisömn, hostmedicin för hostkombort eller potensmedicin för snoppitopp. Det skulle alla som
någon gång ätit medicinen garanterat komma ihåg. Eller varför inte salva mot hemorojder som heter väckihäck....................

Inga kommentarer: