tisdag 30 juni 2009

Ett lästips för hängmattan


Jag har äntligen hittat en bra engelsk deckarförfattare. För några år sedan läste jag "I ondskans spår" av Peter Robinson som handlade om en seriemördare. Jag minns att den var oehört spännande så jag bestämde mig för att fortsätta med samme författare. Det ångrar jag absolut inte. Storyn "I alla år av saknad" har många bottnar och ingenting är vad det ser ut för att vara. Det hela utspelas på den engelska landsbygden utanför Peterborugh och det är mycket engeska landsortpubar med lokal bitter men även mycket referenser till brittisk 60-talsmusik. Det är lite "Morden i Midsomer" men mycket råare och verkligare. Dessutom är kriminalkommisarie Alan Banks mindre träig än den tråkige Barnaby. Nu har jag just börjat med nästa i serien som heter "Kallt som i graven". Perfekt semesterläsning med andra ord.

Inga kommentarer: